Hej på er! Nu är det Stephanie Nilsson som sitter vid tangenterna. Jag är copywriter här på Cheeky, och jag tänkte berätta lite om hur det är att arbeta som copywriter på en webbyrå. Jag har alltid tyckt om att skriva och det kändes självklart för mig att det var det jag skulle arbeta med – om jag fick önska – och när jag hade kommit på att det var den här typen av text som jag ville arbeta med så började jag helt enkelt att söka efter arbetsplatser som erbjöd sådana tjänster. När jag fick börja på Cheeky så kände jag direkt att jag hade fått jackpott. Jag trivs som fisken i vattnet både med arbetet och med arbetsplatsen!

När man arbetar som copywriter måste man tycka om att skriva. Så är det bara. Man måste ha en kärlek till språket och hur det används. Att vara lite av en språkpolis är ofta något som går hand i hand med det här yrket, och det är förstås en fördel eftersom det gör att man ställer höga krav på sina texter. Vilken bakgrund och/eller utbildning man har spelar dock mindre roll. Man behöver exempelvis inte veta vad en brödtext är eller kunna namnen på de grammatiska reglerna för att bli en bra copywriter. Det räcker med att man är duktig på att uttrycka sig i skrift.

En annan viktig egenskap är att kunna anpassa sina texter. När man skriver för en kund så är det ju egentligen inte ens egna ord utan kundens ord. Man måste alltså kunna anpassa sin text och sitt språk utifrån vad det är man skriver.

/Stephanie Nilsson, copywriter